Det borde vara fler än jag som fascineras av dagens moderna telefonväxlar och alla val man ska göra innan man kommer till en handläggare. Jag skulle ringa till försäkringskassan här om dagen angående tillfällig föräldrapenning och manövrerade mig fram enligt deras direktiv. Personnumret skulle jag mata in för att mitt ärende skulle hanteras snabbare.
Telefonsamtalet skulle kunna komma att spelas in i utbildningssyfte fick jag veta.Jag tänkte att jag skulle testa hur lång tid det tog innan jag ”kom fram” till en handläggare och la mig i min säng och väntade. Oh shit; tänkte jag när jag hörde att jag hade köplats 402.
En röst lugnade mig med att 89 handläggare arbetade för att hjälpa just mig och tackade för att jag väntade. Sakta började kön bli kortare och nu hade jag köplats 343. Just då var det 79 handläggare som arbetade för att hjälpa just mig. När jag var nere på köplats 152 var det minsann 102 handläggare som arbetade för att hjälpa just mig. När jag kommit till plats 56 i kön började jag få upp hoppet och tänkte att snart så är det min tur. Just då var det 99 handläggare som arbetade för att hjälpa just mig och än en gång fick jag ett tack för att jag väntade.
Till sist var jag på plats 11 i kön och med 101 handläggare som arbetade för min skull borde det nog gå undan. Plötsligt pep de till i luren och sedan var det tvärtyst. Efter fem minuter gav jag upp, då jag insåg att jag blivit bortkopplad. I sammanlagt 25 minuter hade jag fått veta att en J-a massa handläggare jobbade för att hjälpa mig. Det är ju ett hån.
Jag testade en annan variant; nämligen att ställa min fråga via mail. Det mailet har försäkringskassan inte heller svarat på. Vilken suverän service.
Vid ett annat tillfälle skulle jag boka besiktningstid för min bil via telefon. Jag levde i villfarelsen att jag skulle få tala med en telefonist men ack så jag bedrog mig. De har ett elektroniskt röstsystem som ger instruktioner om hur man ska göra. Jag var riktigt fascinerad över hur avancerat systemet var och tänkte att hur f-n kan det här fungera.
En röst bad mig uppge bilens registreringsnummer. Nu började det roliga: Jag talade tydligt in mitt registreringsnummer och tänkte ”nu eré klart”. Då uppmanade rösten mig att använda det svenska namnalfabetet. Jag hade ont om tid och skulle försöka att lista ut vilket namn bokstaven z hade men se det gick inte. Fyra försök gjorde jag utan att lyckas och till sist började jag skratta och tänkte att det här är inte sant. Den digitala rösten uppgav allt möjligt utom rätt reg.nummer. Skulle en somalisk man kunna boka en tid, eller en kurd eller finne. Kan de det svenska namnalfabetet. Om möjligheten att prata med en telefonist hade funnits hade det hela gått att reda ut men inte på detta sätt. Det finns värre idioter än jag själv och även de borde kunna boka en tid via telefon när nu tjänsten finns.
Related Articles
No user responded in this post
Leave A Reply