Jag tillhör det envisa släktet som hållit mig till att ha refill till min mobil istället för abonnemang. Min tillvaro har inte präglats av att ha en mobiltelefon fastvuxen i handen för att meddela omvärlden om varje sekunds händelse i mitt liv. Den känns mest som en praktisk liten manick som är bra att ha till hands om man behöver meddela sig med andra. Samtidigt kan jag förbanna den stress det innebär att alltid vara tillgänglig. Syrliga kommentarer brukar inte vara långt borta för den som inte svarar. Det finns liksom ingen ursäkt. För egen del tror jag att det bara är sunt att ha sin frizon och att med gott samvete vara otillgänglig ibland.
Jag tyckte hur som helst att det var lite besvärligt att ständigt fylla på mobilen. Snål som fan hade jag varit mot mig själv och hade stängt av mobilsurfen så jag bara kunde ringa och skicka SMS med mobilen. Saldot var hur som helst lätt att kolla. Det var bara att ringa*120# så ploppade det upp. När saldot blev för lågt får man en påminnelse om det (mer än en gång). Man kan inte vara nog vänlig när man vill tjäna pengar.
Under mellandagarna kom ett lockande erbjudande från min operatör, där de erbjöd en gratis smartphone, 0.5 gb fri mobilsurf/månad och en samtalspott på 200 kr/mån och ett års fri Spotify premium. Allt presenterades i en snygg liten folder. Man kunde även välja att använda sin pott till att betala av en dyrare telefon och att uppgradera potten och surfmängden är inte heller svårt.
Till saken hör att jag under en tid hade funderat om det skulle bli billigare och enklare att ha ett abonnemang med mobilsurf. Med ovannämnda ”fördelar” gick jag jag rakt i fällan.
Begäret fungerar ju tyvärr så att man (för) lätt lockas med en allmosa och gör något som blir lite för impulsivt. Det finstilta och vad som ingår och inte ingår är inte vad som står med stora rubriker i marknadsföringen. När jag för länge sedan skaffade min första mobil, var det också ett abonnemang med samtalspott. Potten fick man ta med sig månad efter månad och eftersom jag inte hade luren fastklistrad i örat, växte potten månad för månad och jag kände mig till sist manad att ringa mer från mobilen istället för hemtekefonen för att minska på potten. När sedan bindningstiden gick ut ändrade jag till refill, då jag tyckte att det var bättre
Utan att läsa villkoren ordentligt antog jag att jag även denna gång fick med mig min pott från föregående månad till nästa månad. Den lilla pott jag hade kvar på mitt refill fanns kvar. När jag var inne i en mobilbutik och frågade hur det fungerar fick jag veta att potten nollställs varje månad. ” VILKET jävla skitavtal”, blev min spontana kommentar till försäljaren, som svalde hårt när han såg min ilska. Jag förbannade min egen dumhet. Jag hade ringt för uppskattningsvis 50:- i januari, vilket alltså betydde att 150:- bara försvann till ingenting. Telefonsamtalen jag ringt blev med andra ord betydligt mycket dyrare än de 69 öre/minut som utlovades av operatören. Vill man ringa för 69 öre minuten, måste man ringa för minst 200 kr:-/månad. Andra operatörer lockar med andra taxor och fördelar men alla har sina förbehåll och är lika förslagna.
När jag nu ringer för att kolla mitt saldo får jag veta att jag har 18:75 kvar från mitt refill och att jag har kvar t ex 287 mb ”fri data”. När jag sedan läser vad jag ringt för, står det 0:00 kr. När jag frågar operatörens support får jag undvikande svar på frågan. Går jag sedan in på hemsidan kan jag med visst besvär trolla fram att jag ringt för c à 50:- någon vecka in i februari. Försöker jag öppna den app som min operatör tillhandahåller på android market, får jag beskedet att tjänsten inte är tillgänglig för tillfället. Det var inte första gången jag fick det beskedet. Går jag sedan in på operatörens hemsida får jag veta att man endast kan få besked om hur mycket man ringt när man har överskridit sin pott på 200:-
Varför vill nu plötsligt min operatör att jag helst inte ska veta hur mycket jag ringt för?
Njae… Det är nog snarare så att det de INTE vill att jag ska veta är hur mycket pengar det är som jag INTE har ringt för men ändå måste betala. Det jag inte ringt för blir ju en ren förtjänst för operatören. De fåtal samtal jag ringde i januari blev svindyra; snarare 6.90/ per minut än 0.69/minut.
Jag kan svälja att potten nollställs varje månad (även om jag tycker det är dåligt) men det retar mig att operatören inte på ett enkelt sätt vill tillhandahålla ett saldobesked. De mörkar ett förslaget sätt att tjäna pengar. Det är fult.
Visst fick jag en mobil och ett års fri Spotify men min tes i livet när det gäller bindande avtal är att de som säljer tjänsten alltid kommer att tjäna mer är kunden på affären oavsett vad de än lockar med. Trots att detta inte är någon nyhet för mig gick jag på marknadsföring från en smart operatör.
Det hör till saken att det är vår största operatör Telia det handlar om och även de är förslagna när det gäller giriga sätt att tjäna pengar.
Tukta dina begär och du finner ro i tillvaron för lidandet går alltid i armkrok med begäret med segerns sötma i sitt hånfulla grepp.
Related Articles
No user responded in this post
Leave A Reply